Tuesday, May 10, 2011

CIMB Bersekongkol Dengan Pemaju Tipu Pembeli?

Setiap kali berlaku pertarungan antara bank dengan pemimjam, dalam apa cara sekalipun amat-amat jarang ianya akan memihak kepada pemimjam. Boleh dikatakan 99.99 % ianya akan memihak kepada bank.Dalam kes ini, ada aduan mengenai Bank CIMB yang dikatakan bersekongkol dengan pemaju untuk menipu pembeli? Benarkah?

Jika bank salah sekalipun ianya tetap akan memihak kepada mereka kerana mereka sebuah istitusi yang besar dan ada kemampuan kewangan yang cukup untuk mendapatkan peguam-peguam bagi memijak-mijak para pemimjam. Di pihak pemimjam pula untuk menggunakan khidmat peguam bukan perkara mudah, kerana ianya memerlukan kos yang tinggi.

Salah satu contoh adalah mengenai ratusan pembeli rumah kediaman di Pulau Indah Klang, berhampiran Port Klang Trade Zone PKFZ.Anad pasti pernah dengar tentang skandal PKFZ ini bukan?

Ramai pembeli yang teruja dengan perancangan kerajaan berhubung dengan pembangunan PKFZ.Oleh sebab itu, pembeli-pembeli telah berebut-berebut membeli rumah yang dibangunkan oleh sebuah syarikat yang bernama Simpulan Cemerlang di Kg Sungai Pinang , Pulau Indah, Klang, Selangor. Dengan harapan apabila PKFZ siap , mereka juga dapat menumpang tuah PKFZ.

Setelah rumah dibangunkan dan bank pula telah melakukan progress payment sebanyak 70-80 % kepada pemaju, projek terpaksa diberhentikan kerana pemaju tidak pernah mendapat kelulusan daripada Majlis Perbandaran Klang untuk mendirikan rumah tersebut.

Difahamkan Pejabat Tanah dan Daerah Klang juga mengambil tindakan yang sama kepada pemaju, iaitu mengarahkan projek dihentikan kerana tanah yang dibangunkan rumah tersebut tidak pernah ditukar statusnya dari PERTANIAN kepada KEDIAMAN.Semakan dengan Jabatan Bangunan MPK juga menunjukkan mereka tidak pernah meluluskan sebarang pembinaan bangunan di atas tanah itu.

ersoalan yang timbul dari masalah ini adalah, bagaimana Bank Southern(diambil alih oleh CIMB) boleh meluluskan bayaran “progress” kepada pemaju sehingga 80% sedangkan tanah masih lagi berstatus “PERTANIAN” dan Majlis Perbandaran Klang MPK tidak pernah mengeluarkan kebenaran bagi membina kediaman di atas tersebut?

Salah siapa? Dalam hal ini boleh dikatakan bank langsung tidak merasakan diri mereka bersalah, tetapi meletakkan 100 % kesalahan ke atas keatas pemimjam. Sedangkan bank tahu prosedur mereka untuk meluluskan pinjaman, pemaju mestilah memenuhi segala syarat dan peraturan yang ada.

Kedudukan pada hari ini, para pembeli diancam untuk tindakan bankrap oleh pihak Bank CIMB kerana tidak menjelaskan pinjaman. Malah ada yang telah pun diistiharkan bangkrap.Manakala pihak pemaju pula telah pun diistiharkan bangkrap sekarang dan dapat bergembira dengan wang hasil penipuan mereka kepada pembeli.

Rasanya sudah sampai masa kerajaan memperketatkan syarat untuk pemaju bagi melaksanakan projek kediaman.Acapkali akhirnya pembeli yang terpaksa menanggung kerugian dan bank pula, hanya bersifat tidak ambil peduli.Adakah perlu dibiarkan sahaja nasib-nasib pembeli rumah tersebut?

Di sinilah letaknya agensi-agensi kerajaan dalam membantu golongan-golongan begini.Kesian pada pembeli.Sudahlah rumah impian mereka tak dapat, kena bayar pulak pada bank tiap-tiap bulan.Nak kena status bankrap pulak.Manakala pemaju dah kenyang dengan hasil penipuan.