Sunday, May 15, 2011

Harga Minyak RON 95 Bakal Naik?


Ada wujud khabar angin yang kuat mengenai harga minyak petrol RON 95 yang bakal naik tidak lama lagi.Baru sahaja minggu lepas, harga minyak RON 97 telah dinaikkan sebanyak 20 sen menjadikan harga RON 97 kini adalah RM 2.90.trans Harga Minyak RON 95 Bakal Naik?

Harga petrol RON95 ketika ini ialah RM1.90 sen seliter, namun harga ini dijangka tidak akan kekal lama. Menurut laporan, kemungkinan besarharga petrol RON95 akan dinaikkan sedikit masa lagi memandangkan harga pasarannya ketika ini ialah RM2.70 sen seliter. Jadi kerajaan terpaksa menanggung subsidi yang agak tinggi iaitu 80 sen bagi setiap satu liter.

Ada pula pendapat yang mengatakan kerajaan ketika ini mengambil langkah berhati-hati untuk tidak menaikkan harga petrol RON95 kerana bimbang akan reaksi rakyat, tambahan pula tarikh untuk mengadakan PRU13 kian hampir. Namun dapat difahami kerajaan kian terdesak untuk mengurangkan kebanyakan subsidi yang ditanggung, terbaru harga gula dinaikkan sebanyak 20 sen sekilo.

Jika harga petrol RON95 seperti sekarang kekal sehingga diadakan PRU13, dapat dijangkakan bahawa harganya pasti akan dinaikkan selepas itu. Bayangkan jika harga petrol RON95 dinaikkan sebanyak 20 sen atau 30 sen, rakyat kebanyakan pasti menanggung beban dalam perbelanjaan harian. Harga barang-barang juga pasti meningkat selari dengan peningkatan kos pengangkutan.