Sunday, May 22, 2011

Kadar Tarif Elektrik Dijangka Naik!

Adakah kerajaan Malaysia kini sudah mula menganggap rakyat Malaysia sebagai beban? Tidak cukup dengan beberapa siri kenaikan sebelum ini, dijangka kadar tarif elektrik juga bakal dinaikkan.

Semua subsidi yang diberikan selama ini untuk membantu rakyat akan dihapuskan sedikit demi sedikit dalam program rasionalisasi kerajaan. Bak kata Perdana Menteri kita sendiri, subsidi kepada rakyat adalah umpama candu.Subsidi pada kroni Independent Power Produce (IPP) pula nak kata apa? Heroin? Kadar tarif elektrik dijangka bakal dinaikkan pada 25 Mei 2011 ini.

Sumber mengatakan bahawa kerajaan memilih untuk menaikkan tarif elektrik berbanding menaikkan harga minyak RON 95 kerana kenaikan harga minyak RON 95 bakal menimbulkan kemarahan rakyat secara besar-besaran.Ini kerana, kerajaan Malaysia berpendapat bahawa kenaikan tarif elektrik ini tidak membawa impak yang besar.

Setiap hari, propaganda berita mengatakan bahawa ekonomi Malaysia semakin maju dan dikhabarkan dapat mencapai sasaran Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 5.5%-6%.Tapi, disebaliknya, segala macam kenaikan dikenakan terhadap rakyat.Timbalan Perdana Menteri kita juga semalam menyatakan bawaha rakyat perlu bantu diri sendiri.

Ya, kami tahu kami perlu bantu diri sendiri.Tapi kalau segala macam halangan dan masalah diletakkan atas bahu kami, adakah ianya adil.Apa kata Menteri juga berjuang sama dengan rakyat.Mintak gaji dan elau Menteri dan YB dikurangkan sebnayak 50%.Boleh ke menteri-menteri ini bersetuju? Kami berani kerat jari.Mereka takkan bersetuju.

Kenapa kami perlu berkorban untuk kesenangan Menteri-menteri dan YB ini?Asyik kata rakyat perlu ubah cara hidup.Sepatutnya nasihat ini terpalit juga kepada Menteri-menteri berkenaan di luar sana.Anda juga perlu ubah gaya hidup.





source : http://beritasemasa.com